Prvobitni sajt NBCG: old.nb-cg.me

JELENA VESIĆ I VLADIMIR JERIĆ VLIDI GOSTI „PREOKUPACIJA“

U utorak, 15.05.2018. u 19h nastavlja se realizacija projekta Preokupacije, predavanjem “ALTERNATIVA ’84” Jelene Vesić i Vladimira Jerića Vlidija, koje će se održati u Uglu za umjetnost i čitanje u Nacionalnoj biblioteci Đurđe Crnojević na Cetinju.

Predavanje će biti bazirano na tekstu pod nazivom “Avanture alternative: 1984” (Jelena Vesić & Vladimir Jerić Vlidi) koji će toku ovog mjeseca biti objavljen u zborniku “Duge 1980-te” (The Long 1980s – Constellations Of Art, Politics, And Identities. A Collection of Microhistories) u izdanju Valiz / L’internationale, 2018.

Jelena Vesić i Vladimir Jerić Vlidi će predstaviti različite istorijske poglede na kulturne obrasce jugoslovenske umjetničke i medijske scene sredinom 1980-ih godina. Specifične pozicije i tendencije koje su se u tom periodu razvijale na našim prostorima, biće prikazane kroz primjere televizijskog serijala o umjetnosti TV Galerija, autorke Dunje Blažević, i medijske scene formirane oko kompjutera Galaksija, autora Voje Antonića. TV Galerija i Galaksija su bili vanredne i neočekivane pojave u kontekstu tadašnje globalne transformacije telekomunikacija i cjelokupne medijske kulture. Posjetioci će imati priliku da pogledaju avangardne inserte iz jedinstvene TV emisije o umjetnosti koja nije imala unaprijed definisano vrijeme trajanja, ili karakterističan zvuk softvera, redovno distribuiranog preko radio-talasa u programu “Ventilator 202” koje su i danas teško zamislive, a bile su dio realnosti 1984. Ovakve pozicije i dostignuća jugoslovenske “alternative” će biti dovedene u vezu kako sa specifičnim porijeklom medijske scene koja se pojavljuje u okruženju samoupravnog socijalizma, tako i sa sudbinom jugoslovenske države koja je, svega nekoliko godina poslije ovih događaja, prestala da postoji. U kojoj mjeri je sudbina zemlje bila uslovljena ovim kretanjima, odnosno u kojoj mjeri je tako uspostavljena scena bila određena kretanjima same Jugoslavije? Kako je lokalna scena decenijama inspirisana tehnološkim i medijskim rješenjima iz ekonomski razvijenijih sredina došla do sopstvenih alternativnih koncepata i rješenja? Kakve koristi imamo danas od zamišljanja alternativne realnosti u kojoj, kako piše Lili Linč, “kompjuter Galaksija 1980-tih postaje popularniji od zapadnih modela računara, spasava Jugoslaviju od raspada i donosi dostupne mikroračunare u svaki deo Trećeg sveta”?

Čekamo Vas na Preokupacijama da zajedno potražimo odgovore na ova i druga zanimljiva pitanja 15. maja 2018. godine.

Jelena Vesić je nezavisna kustoskinja, autorka, urednica i predavačica. Suosnivačica je organizacije Prelom Kolektiv i članica uređivačkog odbora Red Thread, žurnala za društvenu teoriju, savremenu umjetnost i aktivizam. Objavila je brojne eseje koji istražuju odnose između umjetnosti i ideologije u poljima geopolitičke istorije umjetnosti, esperimantalne umjetnosti i izlagačkih praksi. Njena najnovija knjiga O neutralnosti (sa Vladimirom Jerićem Vlidijem i Rachel O’Reilly) objavljena je kao dio serijala “Nesvrstani modernizmi” u produkciji Muzeja savremene umetnosti, Beograd. Vesić je bila kustos brojnih izložbi, među kojima su Lecture Performance (MSUB / Kölnischer Kunstverein, 2009) i Političke prakse (post-)Jugoslovenske umetnosti (Muzej Jugoslavije, 2012), zatim na kolektivnom izlagačkom projektu koji kritički ispituje koncepte istorije umjetnosti i narative o jugoslovenskoj umjetnosti poslije raspada Jugoslavije. Njena najnovija izložba je Story on Copy (Akademie Schloss Solitude, Stuttgart, 2017). Jelena Vesić je 2016/17 bila stpendistkinja Goethe instituta i istraživačica u Haus der Kunst, Minhen, na temi “Postcolonial: 1955-1980”. Doktorirala je na Interdisciplinarnim studijama Univerziteta umetnosti u Beogradu.

Vladimir Jerić Vlidi je istraživač medija, urednik i autor iz Beograda. Na kulturnu scenu dolazi 1988. kao jedan od osnivača muzičke grupe Darkwood Dub, a kasnije osniva ili se pridružuje brojnim umjetničkim i aktivističkim grupama i inicijativama (među njima su, između ostalih, Prelom Kolektiv, TEDx Belgrade, Druga Scena, Slobodna Kultura, Creative Commons Serbia). Kao tehnički director, u saradnji sa Jelenom Vesić, učestvuje u realizaciji različitih međunarodnih umjetničkih izložbi (Radiodays, serijal No More RealityPolitičke prakse (post-)Jugoslovenske umetnosti, serijal Lecture Performance), dok se kao autor bavi istraživanjem i pisanjem u oblasti kritike i teorije medija, umjetnosti i društva. Jedan je od urednika Red Thread žurnala za društvenu teoriju i kritiku, urednik web sajta Ženski fond Rekonstrukcija i autor nekoliko nezavisnih projekata. Vlidi ima MA iz Globalnih medija sa Fakulteta za Medije i komunikacije, Beograd. Njegov najnoviji esej je “Dispossession by Numbers” (Red Thread Issue 4, decembar 2017), a najnovija knjiga O neutralnosti (sa Jelenom Vesić & Rachel O’Reilly, MSUB, oktobar 2016).

Organizator projekta Preokupacije je NU Institut za savremenu umjetnost sa Cetinja, nosilac je NBCG “Đurđe Crnojević”, a saradnici projekta su Narodni muzej Crne Gore i Crnogorska kinoteka. Realizaciju projekta finansira Ministarstvo kulture Crne Gore.